Autó vásárlás

Kanada nagy ország és már az első napokban láttuk, hogy ha el akarunk intézni valamit a városban, illetve ha ki akarunk menni Toronto-ból, akkor bizony egy autóra lesz szükségünk. Már az első heteinkben azonnal autót szerettünk volna venni és egyszer már meg is alkudtam egy jó állapotú Focusra, de aztán a szerződéskötés előtt kiderült, hogy Ontario jogsi nélkül nem lehet biztosítást kötni, biztosítás nélkül meg nem lehet az autót használni. Vissza is léptünk gyorsan az ügylettől és másnap el is kezdtük a jogsi megszerzésének nem könnyű procedúráját. (Igen, jó lett volna erre még Mo-on rájönni, de őszintén szólva erre egyetlen oldal vagy fórum sem hívta fel a figyelmet.)

Később az is kiderült, hogy a G1-es “gyerek” jogsi sem elég jó a biztosításhoz, úgyhogy meg kell várnunk, hogy egyikőnk végig vergődje magát a teljes folyamaton. Ez végül Timkának sikerült először és még meg sem száradt a tinta az ideigleges full G jogsin, már el is kezdtünk ismét autókat nézni.

Időközben az autó preferenciánk is megváltozott, mert a sima családi Sedan helyett egy összkerék meghajtású SUV-ot terveztünk venni az olcsóbb fajtából. Azért AWD-t, mert tartunk a kanadai téltől, ami akár 5-6 hónapra is csúszóssá teheti az utakat.

Igaz, hogy az utakat állítólag jól takarítják, de Magyarországon is mindig az az 1-2 nap a kritikus, amikor egy nagyobb havazás után a hókotrók végimennek a teljes városon. Ha ekkor is autóba kell ülni, akkor jobb a biztonságosabb meghajtás, nem beszélve arról az időszakről, amikor az extrém hideg miatt nem hat a sózás és a jég ott marad az utakon akár hetekre is.

Keretnek kb nettó 10.000 CAD-ot terveztünk elkölteni, ami ahhoz volt elég, hogy kb 4-5 éves autókat dobjon a legnagyobb autókereskedő oldal. Összesen kb 20 autót listázott nekem a 2012-nél fiatalabb kategóriában és ezek közül is azokat jegyeztem le, melyek elérhető távolságban voltak, elfogadható KM óra állással rendelkedtek. Néhány márkát kizártam (pl JEEP), de nem nagyon volt lehetőségem válogatni, mert ez a keret itt is elég soványnak számít.

Az alacsony km óra állás persze relatív, mert Kanadában nagyok a távolságok, úgyhogyaz autók alapvetően sok km-t futnak és egy 4-5 éves autót órája simán mutathat akár 200.000 km-t is. Ezeket a példányokat kiszórtam és inkább a max 150.000 km-es sávban nézelődtem.

Kanadában lehet ugyan magánszemélytől autót venni, de inkább az a jellemző, hogy a magánszemélyek egy autókereskedésnek adják el az autójukat, ami aztán vagy továbbadja egy másik kereskedésnek vagy ő maga dobja piacra. Ez nem jó a vevőnek, mert így drágább az autó valamivel, de a nagyobb kereskedések viszonylag becsületesek, mert félnek a népharagtól, úgyhogy bennük jobban meg lehet bízni.

(A kisebbek persze itt is néha kutyák, de a visszajelzéseket el lehet olvasni az interneten. Volt olyan kereskedéssel tapasztalatunk, ami nagyon nyomult marketinggel, de a visszajelzések alapján kiszórtuk őket.)

A kinézett autókereskedéseket térkép szerint kikerestem és már meg is volt a menetrend, amikor Gábor küldött egy hidetést egy Scarborough-i Ford Escape-ről, amit 1 napja tettek ki az egyik weboldalra és a többihez képest igen jó áron hirdették meg. Értsd úgy, hogy 9000 CAD-ra volt kirakva ami kb 1000 CAD-dal volt olcsóbb, mint egy másik hasonló km-es, azonos életkorú autó a város másik felén.

Gyorsan tervet módosítottunk és North York helyett Scarborough-ba mentünk. Az autó még megvolt a kereskedésben, beindítottuk, jól körbejártuk, ahogy lehetett alá is néztem. Erre itt azért van szükség, mert az utakat erősen sózzák és az autók 5 évesen néha úgy néznek ki, hogy jobb messzire elkerülni őket.

Ez a kocsi elég jól nézett ki alul is, legalább azokhoz a 2-3 évvel idősebb Escape-ekhez képest, amik szintén ebben a kereskedésben álltak. Volt olyan 2009-es modell aminek az alvázán már nem csak felületi rozsda volt, hanem úgy nézett ki a lemez, mint a leveles tészta és a különböző rozsda rétegek elálltak az eredeti fémlemeztől.

Ez után az autó Carproof adatlapját néztük meg, ami azt mutatja, hogy mikor vitték el az autót olyan márkakereskedésbe, ami be van kötve ebbe a rendszerbe. Az egy tulajdonos és a rendszeres szervízelés nagyon meggyőző volt és a Carproofon azt is lehetne látni, ha az autót megtörték valahol és biztosítás terhére javították. Persze a kisebb karcolásokat ki lehet javíttatni olyan helyen, ahol nem vezetik a javítás tényét a Carproof adatlapra, de a nagyobb káreseményt ezzel a módszerrel jól lehet azonosítani.

Korábban néztünk olyan autót egy másik helyen, ami 8000 CAD-ra volt kitéve, de a Carproof szerint 7000 CAD-ot költöttek pár éve a javításra. A kereskedő szerint ez csak egy kisebb baleset volt, de ez a számok láttán nehezen volt hihető.

Az óra tekercselés Kanadában nem annyira jellemző, bár állítólag itt is vannak olyan kereskedők, akik ezzel is szórakoznak. Ha azonban az előző tulaj márkaszervízbe hordja az autót, akkor a Carproof lapon jól lehet látni az éves futásteljesítményt és ebből lehet következtetést levonni. Persze Mo-on is van szervízönyv, de állítólag azt is simán hamisítják a nagyobb értékű autóknál.

Ezt a kinézett Ford-ot egy próbakörre is elvittem és amennyire én értek hozzá rendben volt a futás, a motorhang, a váltó és olyan durva surlódást sem hallottam, mint a korábban kinézett Ford Focusnál, ahol kb 15 percig puhítottam a kereskedőt, hogy vállalja a féktárcsák és a fékbetétek kicserélését.

Az is tetszett, hogy az autón szinte új gumi volt, amit valószínűleg nem a mi kedvünkért cseréltek ki, hanem azért, mert az előző gumi eléggé le lehetett koptatva, de a 150.000 km-es futás legalább őszinte volt és nem állították, hogy egy vidéki orvos nemdohányzó feleségéé volt az autó, amivel a nyári hétvégeken eljárt a templomba, de télen ki sem hozta az autót a jól fűtött garázsból. .

Itt Kanadában fokozottan igaz, hogy ha valahol elengednek neked valamennyi pénzt, akkor azt tutira vissza fogják szedni máshol. Ez a scarborough-i kereskedés alacsony áron hirdeti meg az autókat, de ha nem AS IS állapotban akarod megvenni, akkor még 650 CAD-ot kell a vizsgáztatásra megfizetni. Ez azt jelenti, hogy ha biztos vagy magadban, akkor vedd meg olyan állapotban amit látsz, de ha a safety vizsga előtt/miatt kell valamit cserélni, akkor az a te költséged lesz.

Ha kifizeted a 650 CAD-os, egyébként igen borsos summát, akkor a kereskedő áll mindent, amit a vizsga során feltárnak. Mi inkább a vizsgázott állapotot választottuk és máris közel 10000 CAD-ra ugrott a nettó ár. (Máshol láttunk olyat, hogy 250-300 CAD-ért is bevállalják a vizsgáztatás és az ezzel járó kockázatot, de egy ilyen helyen az autó ára mindig magasabb, úgyhogy a vége pont oda fog kijönni, mint az olcsóbb helyen)

Én tehát a látottak alapján megvettem volna az autót, mivel azonban ez volt az első autó a kb 6-ból amit aznapra írtam fel, ezért Timka babonából nem akarta megvenni. Ő még a többit is meg akarta nézni, de én kötöttem az ebet a karóhoz, ő meg az övéhez, míg a kereskedő látva a szorult helyzetet felajánlott egy 1 éves basic powertrain biztosítást, ami azt jelenti, hogy 12.000 km-es futásig (nem sok) 250 CAD önrész és max 1000 CAD / káreseményig egy biztosító áll minden olyan javítást, ami az autó mozgásához szükséges alkatrészben keletkezik. Tehát az elektromos ablakemelőt nem  fogják nekünk kicserélni, de az esetleges javításba beszállnak 750 CAD-dal. Nem sok, de a semminél több.

Végül autó tulajdonosok lettünk, a hosszú hétvége miatt szerdán vagy csütörtökön lehet visszamenni a kereskedésbe. Ez után jön egy alváz védelem saját költsége kb 200-300 CAD-ért, ami itt erősen ajánlott és hamarosan jön 4 db téli gumi felnivel, úgyhogy még összesen elgalább 1000 CAD-ot tutira el kell költeni az autóra.

Jah és elfelejtettem mondani, hogy itt nincs okosba vásárlás, mert a 13%-os HST-t, meg kell fizetni, akkor is, ha magánszemélytől veszed az autót, úgyhogy rendszámmal és vizsgával együtt 11.000 CAD lett az autó ára.

Én aug 15-én megyek vizsgázni, várhatóan a saját autónkkal és ha szerencsés vagyok, akkor a következő hétvégén még tudok egy kicsit vezetni gyakorlás képpen.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s